Jobparathed – Overgangen mellem universitetsuddannelse og arbejdsmarked for personer med handicap
Hvordan ser personer med funktionsnedsættelser på overganen mellem videregående uddannelse og arbejdsmarkedet?
Indhold
Undersøgelsen i bogen sætter fokus på, hvordan overgangen fra videregående uddannelse til arbejdsmarked bliver betragtet af personer med funktionsnedsættelser.
De beskæftigelsespolitiske visioner er at udvikle et rummeligt arbejdsmarked, der skal øge tilgængeligheden til arbejdsmarkedet for mennesker med særlige behov.
Undersøgelsen består af:
- En analyse af, hvordan universitetsstuderende med funktionsnedsættelser oplever de problemstillinger, der kan være forbundet med overgangen fra studiet til arbejdsmarkedet.
- En vurdering af, hvilke erhvervs- og udslusningsindsatser, der er behov for, for at universitetsstuderende med funktionsnedsættelser i fremtiden kan få nemmere adgang til arbejdsmarkedet.
Konklusion
Undersøgelsen peger på nogle problemstillinger, der kan gøre det svært for mennesker med funktionsnedsættelser at blive tilknyttet arbejdsmarkedet efter endt uddannelse. De barrierer, der vanskeliggør mennesker med funktionsnedsættelsers mulighed for tilknytning til arbejdsmarkedet, består blandt andet i, at personerne har en nedsat arbejdsevne, har mindre erhvervserfaring og mangler erfaring fra relevante studiejob.
Undersøgelsen viser ligeledes, at der er problemstillinger knyttet til de studerendes egen motivation og holdning, til de muligheder der er for at få et arbejde efter endt studie. Graden af deres funktionsnedsættelse hænger proportionelt sammen med deres tillid til egen arbejdsevne og fremtidige jobmæssige muligheder.
Det konkluderes på baggrund af undersøgelsen, at der både er behov for en mere målrettet erhvervsvejledning og en konkret udslusningsindsats, som tager udgangspunkt i den enkelte studerendes ønsker og behov med hensyn til at komme i beskæftigelse.