Med brugernes øjne – telefonundersøgelse af Synscentralens ydelser til voksne
Støtte til voksne med synsnedsættelse
Indhold
Synscentralens opgaver er mangeartede - fra rådgivning, vejledning og fremstilling af svagsynsoptik til gennemførelse af kursusforløb for nyblinde og varetagelse af visitation m.v. Synscentralen varetager opgaver for alle mennesker med synsnedsættelser - fra barn til voksen.
Formålet med denne undersøgelse har været dels at måle brugernes tilfredshed med de tilbud, Synscentralen giver og dels at tilvejebringe et værktøj til den fortsatte udvikling af Synscentralens tilbud. Således har man ønsket både at forbedre kontakten med og ydelserne til de voksne med synsnedsættelser - altså de direkte brugere.Konklusion
Flere af undersøgelsesresultaterne lever op til Synscentralens forhåndsvurderinger af, hvad der er acceptabel brugertilfredshed. Det drejer sig om:
- kursisternes oplevelse af undervisningens relevans
- undervisernes personlighed, facon, pædagogiske evner og imødekommenhed
- undervisernes tid til kursisterne
- forholdet mellem kursisternes forventninger til kurset og deres oplevelse af det faktiske udbytte.
På syv af undersøgelsens 48 tilfredshedsspørgsmål svarer brugernes tilfredshed til Synscentralens gæt. På syv andre spørgsmål er brugerne mindre tilfredse, end Synscentralen regner med, at de vil være. På 34 spørgsmål er der større brugertilfredshed, end Synscentralen tror, at der vil være.
Metode
Undersøgelsesmetoden er strukturerede telefoninterviews, hvor der er brugt både faste svarkategorier og åbne spørgsmål.
Personalet på Synscentralen, brugerrådet og en gruppe svagsynede brugere har i undersøgelsens forberedelsesfase været med til at pege på, hvad det var vigtigt at spørge om i undersøgelsen.
Der er lavet interviews med 206 brugere, der har afsluttet deres kontakt med Synscentralen i en periode på 4½ måned i 1996.
Personalet på Synscentralen har inden undersøgelsen både gættet på resultaterne og givet deres bud på, hvilke svarprocenter, de finder acceptable.