§ 111-planer – et godt redskab i indsatsen over for voksne med nedsat funktionsevne?
Undersøgelser og evaluering af arbejdet med handleplanen
Indhold
Denne rapport er udarbejdet af PLS Rambøll Management og er en del af et større evalueringsprogram, som Socialministeriet satte i værk i perioden 1999-2001 på det sociale område. Evalueringsprogrammet skal, ved at udpege de hensigtsmæssige socialpolitiske tiltag, støtte op om regeringens fremtidige socialpolitiske initiativer. Denne evaluerings hovedformål er:
- At kortlægge omfanget og karakteren af § 111-planer
- At afdække hvilken rolle og funktion § 111-planerne har i både forvaltningsarbejdet og i det pædagogiske personales daglige arbejde.
- At vurdere hvilken betydning planerne har for samarbejdet mellem borger og medarbejderne.
Konklusion
Evalueringen viste, at der var stor variation i forhold til forståelsen af, hvad en § 111-plan er. På den baggrund blev § 111-planen defineret ud fra fire centrale formål, som er beskrevet i serviceloven.
- Planerne skal øge den enkelte brugers inddragelse og styrke borgerens selvbestemmelse.
- Planen skal sikre, at indsatsen tilrettelægges individuelt med udgangspunkt i borgerens ønsker, behov og livssituation.
- Planen skal styrke koordineringen mellem de forskellige aktører og gøre indsatsen helhedsorienteret i samarbejdet om den enkelte borger.
- Planerne skal styrke borgerens retssikkerhed ved at øge kontrollen og kvaliteten af det sociale område.
På baggrund af ovenstående definitioner af en § 111-plans formål, konkluderes det, at der er tre forskellige måder, hvorpå planen kan forstås, idet planen enten kan betragtes som et koordineringsredskab, en samarbejdsaftale eller et kvalitetsdokument.
Evalueringen konkluderer, at arbejdet med planerne i høj grad må siges at variere, hvilket tyder på, at loven nogle steder er langt fra implementeret.