I dysleksiens minefelt - Interviews med ordblinde akademikere om skolegang og studier
Stadig i dag er der den myte, at ordblindhed hænger sammen med lav intelligens, hvilket bestemt ikke er tilfældet. I denne publikation kan du læse om, hvad ordblindhed (dysleksi) er, og hvordan 11 universitetsstuderende får livet som studerende til at fungere.
Indhold
Der er ingen sammenhæng mellem ordblindhed og intelligenskvote; Einstein og Niels Bohr var eksempelvis ordblinde. Ordblindhed betyder heller ikke, at man ikke kan læse og skrive, men at det kræver en anden læringsform at lære dette samt en stor portion ekstra indsats fra personen.
I denne publikation fortæller 11 universitetsstuderende på Aarhus Universitet om deres skoleforløb, læringsstile samt de fordomme, de stadig møder omkring ordblindhed på trods af, at de sidder med pæne karakterer på henholdsvis bachelor-, kandidat- og ph.d.-niveau. Nogle af de fordomme, de studerende nævner, er:
- Ordblinde kan ikke læse og skrive
- Ordblinde har en lavere intelligens
- Ordblinde er ikke i stand til at læse på universitetsniveau
- Ordblindhed skyldes dovenskab
- Hvis du får gode karakterer, kan du umulig være ordblind
Det er vigtigt, at vi i vores samfund får udryddet disse fordomme, da ingen af dem er i overensstemmelse med virkeligheden. Endvidere ligger der stadig et stort oplysningsarbejde til landets unge om, hvilke hjælpemidler universiteterne stiller til rådighed i dag samt læringsstrategier, der kan hjælpe med at kompensere får den ’almene’ måde, hvorpå andre lærer at skrive og læse på.