Kvalitet i planer
Et projekt om sikring af brugerinddragelse og kvalitet i udviklingen af handleplaner for handicappede børn og voksne i Sønderjyllands Amt.
Indhold
Formålet med projektet er at styrke det kommunale og institutionelle niveau i udviklingen af de planer, der udarbejdes for børn og voksne i forhold til Servicelovens §§ 53 og 111.
Projektet ”Kvalitet i planer” er et samarbejde mellem Nordborg Kommune og Sønderjyllands Amt, og har været iværksat i perioden januar 2002 til marts 2003. Projektet tager udgangspunkt i en særlig forståelse af kvalitet, der retter fokus mod proces og procesbeskrivelser. Her er det i grundprincippet brugerens inddragelse i planen og medarbejderens faglige refleksion (også kaldet kvalitetstrappen). Projektet er blevet til med støtte fra BUPL og SL’s Forskningsfond.
Evalueringen forholder sig til en række udvalgte vigtige temaer fra projektet og sætter derigennem fokus på, hvad deltagerne har lært og hvilke forudsætninger der er for at anvende det, de tillærte redskaber til sikring af kvalitet i planer på deres respektive arbejdspladser. Evalueringsrapporten skal derfor ses som et forsøg på at påpege en række ”opmærksomhedspunkter” snarere end en fyldestgørende evaluering.
Konklusion
Af evalueringen kan følgende konklusioner og erfaringer uddrages:
Konklusion på brugerinddragelse:
Der er også fremover behov for at fremme viden og indsigt i, hvordan udarbejdelsen af handleplaner kan ske, så brugerindflydelsen fastholdes, forandres og udvikles.
Konklusion vedrørende teori og metode:
At tilskrive noget kvalitet og at skabe kvalitet, hvori der indgår dynamiske processer ud fra borgerens forudsætninger, medarbejdernes faglighed, arbejdspladsens kultur og traditioner synes at være lykkedes i Enkelte metoder fra håndbogen, samt kursets input har ikke været anvendt, andre i begrænset omfang. De hyppigst anvendte metoder har været mindmap og interview via udviklingssamtaler.
Konklusion vedrørende formidlerrollen i egen organisation:
Det er afgørende, at ledelse og kolleger interesserer sig for kurset ved at spørge til arbejdet og modtage informationer herom. Institutionen skal ønske at arbejde videre med de input, der kommer fra kurset via deltagerne og prioritere dette. Evalueringen af projekt "Kvalitet i planer" viser, at projektet har forandret og udviklet handleplanerne.
Derudover kommer evalueringen med en række perspektiver om nødvendigheden af videre udvikling af begrebet planer, samt anbefalinger i forhold til kompetenceudvikling hos borgere og professionelle i forbindelse med brugerinddragelse i planlægningen.
Metode
Dataindsamlingen er baseret på kvalitativ metode i form af interviews. Derudover er denne evaluering baseret på en tidligere midtvejsevaluering af projektet "Kvalitet i planer" samt erfaringer fra afholdte kurser i procesforløbet samt slutevalueringens påtegninger.