Brugerundersøgelsen 2015 - Klienters holdninger og vurderinger af at være i tilsyn under Kriminalforsorgen i Frihed
Fokus i Kriminalforsorgens undersøgelse er tilsynsarbejdet i de 12 afdelinger i landet.
Indhold
Du kan i denne rapport læse om Kriminalforsorgens brugerundersøgelse 2015. Der fokuseres i denne undersøgelse på, hvordan klienterne i Kriminalforsorgen i Frihed vurderer rammerne og forholdende for deres tilsyn. I særdeleshed rettes opmærksomheden mod klienternes oplevelse af sammenhæng i deres forløb.
Det er hensigten, at resultaterne fra undersøgelsen både kan bruges i forhold til at belyse klienternes egne vurderinger, forskellige forhold ved tilsynet og til at se på, om der er muligheder for at kvalificere og målrette tilsynsarbejdet i hver af de 12 af landets afdelinger.
Rapporten indeholder en gennemgang af klienternes spørgeskemabesvarelser. Disse svar behandles i rapporten med afsæt i følgende opdeling:
- Den første tid i tilsyn: her sættes fokus på klienternes vurderinger af det indkaldelsesbrev, som de modtager inden første tilsynsmøde. Generelt er klienterne positive omkring dette.
- Første fremmøde i afdelingen: klienterne er generelt positive overfor modtagelsen i tilsynet.
- Det aktuelle tilsyn: klienterne er udbredt tilfredse med hyppighed og længde af møderne.
- Forholdet til sagsbehandler: klienterne mener i høj grad, at de kan komme i kontakt med deres sagsbehandler og er tilfredse med omgangstonen.
- Råd og vejledning: klienterne er positive overfor sagsbehandlernes råd og vejledning.
- Inddragelse og rettigheder: der er variationer i forhold til, i hvor høj grad klienter føler sig inddraget. Det understreges, at det ikke nødvendigvis er negativt ikke at føle sig meget inddraget.
- Støtte eller kontrol...? Flest klienter oplever tilsynet som støtte fremfor kontrol. Men det understreges, at hverken støtte eller kontrol nødvendigvis kan opfattes som udelukkende positivt eller negativt.
- Når tilsynet ophører: en høj andel af klienterne ønsker at leve et liv uden kriminalitet, når tilsynet er færdigt.
- Den generelle tilfredshed: klienterne er i høj grad tilfredse med at være i tilsyn.
Under hver af disse afsnit tages der afsæt i tabellerne, som er lavet ud fra klienternes spørgeskemabesvarelser.
Konklusion
Der er ikke et selvstændigt konklusionsafsnit i rapporten, men i hvert afsnit beskrives resultaterne af klienternes svar på spørgeskemaundersøgelsen. Disse er kort beskrevet ovenfor.
For at få en større indsigt i resultaterne kan tabellerne og forfatterens bearbejdning af resultaterne under hver af rapportens afsnit læses.
Metode
Klienter fra alle landets 12 afdelinger for tilsyn har deltaget i den kvantitative spørgeskemaundersøgelse, som Kriminalforsorgen har udført i september 2015.