Evalueringsrapport midtvejs - Projekt MI-implementering
I 2014 valgte fagsekretariatet for Pleje og Omsorg i Faaborg-Midtfyn Kommune at satse på motivationssamtalen, Motivational Interviewing (MI) og opstartede et projekt for alle medarbejdere med direkte borgerkontakt. I denne rapport kan du læse den foreløbige evaluering af projektet. Her ses blandt andet nærmere på, om medarbejderne oplever, at MI har gjort en positiv forskel for dem i deres daglige arbejde.
Indhold
Faaborg-Midtfyn Kommune blev med evalueringen af projekt Aktiv Pleje i 2008 bevidste om, at medarbejderne efterlyste kompetencer i at støtte op om borgernes motivation for at blive selvhjulpne.
I 2014 besluttede fagsekretariatet for Pleje og Omsorg i Faaborg-Midtfyn Kommune derfor at satse på motivationssamtalen Motivational Interviewing (MI) og opstartede et projekt for alle medarbejdere fra fagsekretariatet med direkte borgerkontakt.
Evalueringen af projektet er foretaget gennem fokusgruppeinterviews, som er blevet transskriberet og sammenskrevet, og kan læses i denne rapport.
Rapporten undersøger:
- Om medarbejderne oplever, at MI har gjort en forskel for dem i deres arbejde.
- Medarbejdernes tanker i forhold til det videre implementeringsforløb.
- Indikatorer i medarbejdernes udtalelser, der fremadrettet bør indtænkes i projektet for at sikre inddragelse af medarbejderne.
Rapporten starter med at beskrive baggrunden for projektet og evalueringensrapporten samt formålet med denne. Derefter giver rapporten en kort introduktion af Moivationssamtalen (MI) for at give læseren en større forståelse af projektet. Herefter præsenteres projektets foreløbige resultater. Hoveddelen af rapporten består af de transskriberede interviews og indeholder mange citater fra medarbejderne. Rapporten rundes af med at præsentere medarbejdernes udsagn i punktform for til sidst at give en samlet konklusion samt anbefalinger på baggrund heraf.
Konklusion
- Rapporten viser, at medarbejderne har oplevet, at træning i motivationssamtalen gør en positiv forskel i deres daglige arbejde.
- Når et omfattende projekt skal iværksættes, er det nødvendigt med en projektbeskrivelse for at mindske de deltagende medarbejderes usikkerhed og frustrationer over forskellige måder at arbejde med projektet på.
- Medarbejderne er enige om, at projektet har medvirket til, at de er igang med at udvikle et fælles sprog, der er med til at højne fagligheden.
- De fleste medarbejdere har oplevet succeser med projektet i relation til borgerne og pårørende, men også i forhold til deres indbyrdes kommunikation.
Rapporten anbefaler, at der hurtigst muligt udarbejdes en handleplan for det videre implementeringsforløb. Ifølge medarbejderne bør en projektbeskrivelse indeholde:
- Tydeligt formål og mål
- Begrundelser for inklusions- og eksklusionskriterier
- Klare rammer for forløbet i god tid som for eksempel mødedatoer, mødeforberedelse, forventninger til deltagerne, tidsramme, forventninger til projektets resultater.
Metode
Evalueringen er baseret på tre fokusgruppeinterviews og to enkeltinterviews. De to fokusgruppeinterviews er gennemført med 3-4 deltagere, mens det sidste er gennemført med to deltagere, som fremadrettet skal være MI-ressourcepersoner. De to enkeltinterviews er gennemført med lederen af fagsekretariatet og underviser.