Fleksjob til borgere med aktuelt begrænset arbejdsevne
I denne rapport kan du læse om Ankestyrelsens praksisundersøgelse af 13 kommuners afgørelser om tilkendelse af fleksjob til borgere med aktuelt meget begrænset arbejdsevne.
Indhold
Dette er en rapport om Ankestyrelsens praksisundersøgelse af fleksjob til borgere med aktuelt begrænset arbejdsevne. Praksisundersøgelsen er gennemført som et led i Ankestyrelsens praksiskoordinerede virksomhed.
I denne sammenhæng har Ankestyrelsen foretaget en undersøgelse af 13 kommuners afgørelser om tilkendelse af fleksjob efter de nye regler, som trådte i kraft 1. januar 2013 i forbindelse med førtidspension- og flekstidsreformen. Der blev i denne forbindelse indført nye regler for at bevilge fleksjob til borgere med aktuelt meget begrænset arbejdsevne, for hvem der er mulighed for, at deres arbejdsevne kan forbedres inden for en rimelig periode. Hver kommune har indsendt ti sager, hvor der er truffet afgørelser om fleksjob til borgere med en aktuelt meget begrænset arbejdsevne. Dermed indeholder undersøgelsen i alt 130 sager.
Formålet var at undersøge kommunernes vurderinger af borgeres aktuelt meget begrænsede arbejdsevne samt hvilke udviklingsmuligheder kommunerne vurderer, at der er til stede for den enkelte borger.
Ankestyrelsen blev undervejs i forløbet opmærksomme på, at kommunerne ikke havde foretaget en tilstrækkelig helbredsmæssig- og beskæftigelsesmæssig afklaring af borgerne i en del af de indkaldte sager. Det var derfor ikke dokumenteret, at disse borgere var i målgruppen for fleksjob.
Rapporten er bygget op omkring følgende kapitler:
- Resumé og anbefalinger: I dette kapitel præsenteres praksisundersøgelsens hovedresultater. Yderligere opridses Ankestyrelsens anbefalinger til kommunerne.
- Regler og Ankestyrelsens praksis: I dette kapitel gennemgås de centrale regler og principafgørelser med relevans for undersøgelsen.
- Ret til fleksjob: I dette kapitel behandles de 130 sager. Blandt andet belyses oplysningsgrundlaget for sagerne, kommunernes vurderinger af, at borgeren er i målgruppen for fleksjob samt rehabiliteringsteamets indstilling om fleksjob.
Konklusion
Følgende er et lille udsnit af praksisundersøgelsens hovedresultater:
- Ankestyrelsen vurderer, at 88 af de 130 sager er i overensstemmelse med reglerne og Ankestyrelsens praksis, mens 42 afgørelser ville blive ændret eller hjemvist, hvis de havde været klagesager.
- I 93 ud af 130 sager vurderer Ankestyrelsen, at kommunernes vurderinger af, at borgerne er i målgruppen for fleksjob, er korrekte.
- I 121 ud af 130 sager, svarende til 93 %, har rehabiliteringsteamet i høj eller i nogen grad givet en fyldestgørende begrundelse for indstillingen.
Et par af Ankestyrelsens anbefalinger til kommunerne:
- Ankestyrelsen påpeger, at kommunerne skal sikre, at de afklarer borgerne både beskæftigelsesmæssigt samt helbredsmæssigt, inden de bevilger fleksjob til borgerne.
- Derudover understreger Ankestyrelsen, at kommunerne kun kan tilkende fleksjob til en borger, der har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er muligheder for, at denne borgers arbejdsevne kan udvikles inden for en rimelig periode.
Metode
Ankestyrelsen har foretaget en praksisundersøgelse, hvor 13 kommuner har indsendt hver ti afgørelser.