Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser
Her kan du læse Socialministeriets retningslinjer for de forskellige processer i arbejdet med forældrekompetenceundersøgelser.
Indhold
Denne rapport er særligt rettet mod personer, der arbejder med familiebehandling og som foretager eller anvender forældrekompetenceundersøgelser.
Rapporten beskriver, hvordan udarbejdelsen af forældrekompetenceundersøgelser kan deles op i forskellige processer, hvordan arbejdet med disse udføres bedst muligt samt hvilke lovgrundlag, der danner rammen for arbejdet med undersøgelserne.
Du kan i rapporten læse, hvordan en forældrekompetenceundersøgelse sættes i gang og hvilke årsager, der kan være til stede, for at iværksætte en sådan undersøgelse. Her indgår faktorer som anbringelse, hjemgivelse, samvær og adoption.
I rapporten finder du retningslinjer for, hvilke faggrupper, der er autoriserede til at foretage forældrekompetenceundersøgelser. Her fremgår det, at der skal indgå en autoriseret psykolog i undersøgelsen, men at undersøgelsen kan foregå i teams med forskellige faggrupper.
Rapporten beskriver processen for udarbejdelsen af selve undersøgelsen, hvor der ifølge Socialministeriet er et krav om, at undersøgelsen blandt andet indeholder samtaler med forældrene, observationer af samspillet mellem forældre og barn, en gennemgang af relevante sagsakter, yderligere informationer om barn, forældre og evt. andre aktører samt en gennemgang af resultaterne med forældrene. Disse specifikationer uddybes i rapporten i hvert sit afsnit.
Rapporten indeholder en række retningslinjer for udarbejdelsen af en erklæring på baggrund af undersøgelsen, hvor udformningen af det skriftlige arbejde også beskrives.
Slutteligt indeholder rapporten retningslinjer for tavshedspligt og klagemuligheder for forældrene.
Metode
Retningslinjerne er udarbejdet af en række fagpersoner inden for psykologi og familiebehandling samt forskellige konsulenter og fuldmægtige. Rapporten er udgivet af Socialministeriet.